Som iscenesætter har du det kunstneriske ansvar for forestillingen inden for de rammer og retningslinjer, som teatret har fastlagt ved kontraktindgåelsen. Derfor er det vigtigt at tage en indledende samtale med teatret og teaterchefen, før du siger ja til opgaven, og før du forhandler din ansættelseskontrakt.

Den første samtale er en oplagt mulighed for at få klarlagt for både de kunstneriske og praktiske rammer for arbejdet. Her kan du få indsigt i teatrets forventninger og samtidig drøfte dine egne muligheder for at præge rammerne.

Vi har samlet nogle emner og centrale spørgsmål, der kan bidrage til en god forventningsafstemning.

Kunstnerisk dialog

Samtalen bør starte med at afdække de kunstneriske intentioner bag forestillingen. Du kan stille spørgsmål som:

  • Hvorfor ønsker teatret netop at sætte denne forestilling op?
  • Er der kunstneriske rammer og begrænsninger, jeg skal være opmærksom på?
  • Hvorfor tilbyder I mig rollen som instruktør/koreograf?
  • Er der specifikke visuelle, stilistiske eller rumlige forventninger, der er knyttet til opgaven?
  • Hvis forestillingen skal på turné: Skal der udvikles et justeres koncept for iscenesættelsen?

Disse spørgsmål åbner op for en dialog om teatret og instruktørens fælles kunstneriske vision og mulige udfordringer undervejs i arbejdet.

Praktiske spørgsmål

Ud over den kunstneriske dialog er det godt at afklare de praktiske forhold omkring produktionen. Her er nogle relevante emner, der kan hjælpe dig med at forstå dine arbejdsforhold:

  • Hvilken scene skal forestillingen opføres på?
  • Hvem er forestillingens målgruppe?
  • Hvor mange medvirkende er der, og hvad karakteriserer dem (sangere, dansere, børn, voksne mv.)
  • Hvor stor indflydelse har jeg på sammensætningen af det kunstneriske hold: medvirkende, dramatiker, scenograf, lyd- og lysdesignere, komponist, koreograf og lignende?
  • Er der en produktionsleder, forestillingsleder eller rekvisitør på projektet?
    Hvis ikke, forventes det, at jeg tager ansvar for opgaver som prøveplanlægning, kommunikation og mødeledelse? Og i så fald, hvordan afspejles dette i min løn og ansættelsens længde?
  • Hvor mange opførelser planlægger teatret i den erhvervede opførelsesperiode, og hvor mange tilskuere forventer teatret?
  • Er der et adfærdskodeks eller code of conduct på teatret, og hvilke forventninger har teatret til min ledelsesstil?
  • Hvordan er produktionsforløbet planlagt: præproduktion, produktion og postproduktion?
  • Hvad er projektets budget, og er der mulighed for at forhandle om det?
Har du spørgsmål?Bliv medlem

Før du siger ja til jobbet:

  • Tag en snak med teaterchefen.
  • Bed om et kontraktudkast. Lav ikke løse aftaler og sig ikke ja til en løn, før du kender alle vilkår. Ønsker teatret et tilsagn, kan du fx skrive: Jeg er interesseret i jobbet, men under forudsætning af at vi kan blive enige om kontraktvilkårene.
  • Få tjekket din kontrakt, før du forhandler. Indsend via kontaktformularen.
  • Tal med de øvrige kunstnere på produktionen, forbundet eller en kollega, der har arbejdet på teatret, hvis du er i tvivl.